Różne rzeczy dzieją się na zwiadach i podczas spotkań z licznymi rasami rozumnymi na swsie; żeby opanować chaos związany z dogadywaniem się w różnych językach, wreszcie wprowadzamy długo zapowiadany system nauki języków obcych! Chcieliśmy, żeby ta mechanika nie była bardzo wymagająca – naukę odbywa się jedną, krótką – a do tego nie ograniczała kreatywności graczy w korzystaniu z własnych motywów językowych. Głównym celem jest ułatwienie pracy Mistrzom Fabuły.
(dodatkowo Wiedza wreszcie zyskuje na przydatności! historyczne wydarzenie)
Poniższy post –
Nauka języków obcych – od teraz znajduje się w temacie
Umiejętności.
Zaś w temacie
Istot rozumnych możecie od teraz znaleźć szersze opisy języków obcych istniejących w świecie forum!
Na samym dole posta znajdziecie informacje o migracji na ten nowy system z aktualnego, hm, braku systemu!
Nauka języków obcych
Choć w Wolnych Stadach podstawowym językiem jest
smoczy, świat jest pełen także innych języków, czesto związanych z konkretnymi rasami. Najbardziej powszechnym z nich jest Południowy (często nazywany przez smoki "ludzkim", choć posługuje się nim wiele ras). To sprawia, iż dogadanie się z innymi postaciami, zwłaszcza podczas wypraw za barierę, bywa problematyczne. Smoki mogą jednak poradzić sobie z tymi ograniczeniami, ucząc się nowych języków!
.
Aby utrzymać klimat forum i unikać nadużyć, znajomość i nauka języków jest uregulowana poniższymi zasadami.
Język smoczy
Znajomość smoczego nie jest odnotowywana w Karcie Postaci. Smoczy nie zajmuje miejsca na język obcy, a jego nieznajomość nie zwalnia miejsca na inny język. Zakładamy, że postać domyślnie zna smoczy lub w każdej chwili może się go nauczyć przez sam fakt pobytu na Wolnych Stadach. Decyzją gracza jest, jak płynnie jego postać radzi sobie w tej "wspólnej" mowie oraz jak będzie odgrywał ewentualną barierę językową.
Smoki spoza Wolnych
Postać przybywająca z zewnątrz może znać jeden język obcy, jeśli wynika to z jej historii. Jest on wtedy oznaczany jako język ojczysty lub biegły, w zależności od preferencji gracza. i wlicza się w limit języków obcych. Po zaakceptowaniu Karty Postaci należy złożyć z niego raport.
.
Postać z zewnątrz może zacząć grę z dodatkowymi językami obcymi odblokowanymi Wiedzą, o ile w ciągu 2 tygodni od zaakceptowania KP złoży odpowiednie raporty na wyższe poziomy Wiedzy i wybrane języki obce. Spełnienie wyższych progów wiekowych nie upoważnia do podobnego nabycia języków obcych.
Limity języków
Język smoczy może znać każda postać i nie liczy się do limitów. Poza tym postać:
- • pierwszy język obcy może opanować w wieku 25 księżyców,
• drugi język obcy może opanować w wieku 45 księżyców,
• trzeci język obcy może opanować w wieku 65 księżyców.
Dodatkowo postać może opanować
dodatkowy język za każdy poziom Wiedzy powyżej 1 (maksymalnie dwa dodatkowe języki przy Wiedzy 3). W przypadku obniżenia umiejętności Wiedzy postać traci znajomość jednego wybranego języka obcego, jeśli ich liczba przekroczy limit.
.
Uwaga! Choć wśród przedmiotów fabularnych występują słowniki, nie zastępują one nauczyciela ani nie przyspieszają nauki języka. Jak najbardziej można jednak opisywać fabularnie korzystanie z nich!
Jak wygląda nauka nowego języka obcego?
- 1) Gracz składa raport z pierwszej fabularnej nauki pod okiem nauczyciela (objętościowo musi spełniać wymagania takie jak na PF). Informacja zostaje odnotowana w KP.
.
2) Nauczycielem może być zarówno postać innego gracza, jak i NPC; ważne, by postać mogła mieć do nauczyciela stały dostęp. Przypadki nauki bez nauczyciela (np. spędzenie dłuższego czasu w społeczności porozumiewającej się w języku obcym) będą rozpatrywane indywidualnie.
.
3) Po upływie 15 księżyców od pierwotnego raportu gracz może poprosić o zmianę statusu języka w KP z "w trakcie nauki" na "znany". W tym momencie gracz informuje też, czy postaci potrafi tylko czytać/pisać, tylko mówić/rozumieć, czy jedno i drugie. W przypadku zmiany zdania można ten dopisek w przyszłości zmienić.
I jak wygląda posługiwanie się takim językiem?
Wydzielamy cztery etykiety określające, jak dobrze postać posługuje się danym językiem.
- • w trakcie nauki – postać dopiero zaczyna poznawać język. Zna pojedyncze słowa lub podstawowe zwroty, może rozumieć proste komunikaty, ale nie potrafi jeszcze swobodnie mówić.
.
• znany – podstawowa etykieta przyznawana po około piętnastu księżycach nauki. Postać potrafi komunikować się w języku w sposób zrozumiały, chociaż z wyraźnym akcentem i okazjonalnymi błędami. Rozumie większość codziennych rozmów, potrafi czytać i pisać na poziomie użytkowym.
.
• ojczysty – język, którego postać nauczyła się jako pierwszego – jej mowa ojczysta. Akcent, intonacja i słownictwo są naturalne i płynne. Etykieta często używana przez smoki, które chcą zaznaczyć swój język z gniazda lub rodu.
.
• biegły – postać posługuje się językiem na poziomie niemal równym rodzimym użytkownikom. Jej akcent jest ledwie wyczuwalny (lub całkowicie nieodróżnialny), a błędy zdarzają się jedynie w rzadkich lub specjalistycznych kontekstach. Etykieta fabularna dla postaci, które opanowały język do perfekcji, choć nie był ich ojczystym.
.
Jeśli postać używa obcego języka w fabułach odgrywanych na forum, gracz może wprowadzić obcojęzyczny dialog do postu, lub specjalnie oznaczyć polski dialog, tak aby fabularne użycie obcego języka było klarowne dla innych. Zamieszczanie tłumaczenia obcojęzycznych dialogów nie jest obowiązkowe, chyba że post jest kierowany do MF/MG/Administratorów i znaczenie słów jest istotne dla prowadzenia fabuły.
Jak uzyskać biegłość języka?
Biegłość języka to nie kwestia statystyk, a doświadczenia postaci. Aby ją uzyskać, smok powinien poświęcić temu sporo czasu – szkolić się, przebywać wśród użytkowników danego języka, używać go w praktyce, a nawet próbować uczyć innych.
.
Nie ma sztywnych wymogów – wystarczy skorzystać z raportu "Nauka języka – zmiana statusu" i za jego pomocą pokazać jak postać zdobywała wprawę: z kim rozmawiała, w jakich sytuacjach używała języka, jak doskonaliła swoje umiejętności. Oznacza to konieczność zebrania linków do fabuł, do misji (link do konkretnej wiadomości na misji zwiadowczej będącej początkiem interakcji) i tak dalej. Może nawet napisać opowiadanie na ten temat, gdzie robiła te rzeczy, gdy użytkownik był na nieobecności, a postać w tym czasie zwiedzała świat.
A co jeśli chcę posługiwać się językiem unikatowym dla mojej postaci/jej społeczności?
W takich sytuacjach język jest elementem czysto fabularnym – nie tyczą się go wymogi i limity, a odgrywanie jest w gestii graczy. Nadal w dobrym tonie jest utrzymywanie spójności i fabularne uzasadnianie znajomości takiego języka (w szeczególności: smok, który nigdy nie uczył się języka od postaci znającej go, nie powinien go znać).
.
Uwaga! Wybierając język, który ma reprezentować ten znany postaci zakazane jest używanie powszechnie znanych języków takich jak: angielski, niemiecki, francuski, hiszpański, włoski, chiński, koreański czy japoński.
.
Wybierając język najlepiej wybrać: conlang (język sztuczny), język martwy, język z niewielką ilością natywnych mówców lub generalnie mało kojarzony w Polsce. Używanie innych języków słowiańskich jest dozwolone jako próba pokazania innego odłamu smoczego, ale muszą być zapisane alfabetem łacińskim.
.
Administracja zastrzega prawo do nakazu wyboru innego języka, jeśli uzna że aktualnie używany przez użytkownika nie pasuje do klimatu forum.
Dostępne języki:
(oznaczone * nie mogą zostać wybrane jako ojczyste)
- – wspólny południowy (ludzie)
– podgórski (krasnoludy)
– nizin (niziołki, gnomy)
– charcz (orkowie)
– śpiew mórz (trytoni, wieloryby, morskie stada) – działa tylko pod wodą!
– nowoelficki (elfy)
– staroelficki (elfy wysokie)* – tylko po konsultacji z sMF!
– mrocznoelficki (elfy mroczne)* – tylko po konsultacji z sMF!
– leśnogłos (driady, enty)* – tylko po konsultacji z sMF!
Migracja:
Ponieważ wiele postaci już od dawna posługuje się jezykami obcymi, dla istniejących smoków przygotowaliśmy skróconą ścieżkę przyznania znajomości języka, aby uniknąc problemów fabularnych.
.
Smok, który spełnia odpowiednie wymagania wiekowe, a KP została zatwierdzona przed wprowadzeniem zmiany, może zgłosić skrócony raport, w którym wskazuje jedną fabułę/zwiad, gdzie posługuje się wybranym językiem. Raport należy opatrzeć krótkim komentarzem, w jakich okolicznościach postać poznała język. W przypakdu wątpliwości Administracja będzie rozpatrywać sprawy indywidualnie.
Uwaga! Nadal obowiazują limity znajomosci języków, także dla starych postaci! W przypadku, gdy postać jest za młoda, może zgłosić język jako "w trakcie nauki" i odblokować od razu po osiągnieciu odpowiedniego wieku. W przypadku, gdy języków jest zbyt wiele, trzeba zrezygnować z nadliczbowych.