Rangi
W każdym stadzie panuje ten sam podział na rangi. O ile każda z rang dorosłych, zwanych też profesjami, wiąże się z własnymi bonusami i obowiązkami, tak za samo dzierżenie danej pozycji nie przysługują dodatkowe punkty statystyk. Na nie smok musi zapracować sam.
Najważniejszy smok w stadzie. Ma decydujący głos we wszystkich sprawach dotyczących stada, przeprowadza ceremonie, opiekuje się swoimi smokami i reprezentuje swoje stado podczas Spotkań. Jest to prestiżowa, ale jednocześnie bardzo odpowiedzialna funkcja. Z rangą przywódcy nie wiążą się żadne dodatkowe bonusy, a smok nadal pozostaje jedną z profesji (piastun, uzdrowiciel, wojownik, czarodziej lub łowca).
Pomocnik Przywódcy. Może zostać nim dorosły smok spełniający wymagania na pełną rangę. Wypełnia te obowiązki, na które przywódca może nie mieć czasu i, w razie śmierci lub rezygnacji przywódcy, staje się zazwyczaj jego następcą. Z rangą zastępcy nie wiążą się żadne dodatkowe bonusy, a smok nadal pozostaje jedną z profesji (piastun, uzdrowiciel, wojownik, czarodziej lub łowca).
Smoczy lekarz. Gromadzi zioła, których następnie używa przy leczeniu rannych i chorych smoków. W hierarchii stoi poniżej Zastępcy, ale powyżej pozostałych rang ze względu na unikalność swojego fachu. Może mieć ucznia, który wtedy jest określany tytułem Kleryka (i zajmuje on jedno z trzech miejsc na uzdrowiciela, pomimo mechanicznej roli Adepta!). Zaś po osiągnięciu 80 księżyca życia, za zasługi na rzecz swojego stada uzdrowiciel może zostać odznaczony rangą Starszego. Starszy Uzdrowiciel nie zajmuje miejsca na rangę, może leczyć, ale nie otrzyma za to Punktów Leczenia, zaś zamiast wyprawy ma zwykłe polowanie.
- Najważniejsze atrybuty: zręczność, moc
Najważniejsze umiejętności: leczenie, magia precyzyjna, wiedza
Ilość tur na wyprawie: 10/miesiąc
Bonusy rangi: możliwość nauki leczenia, znajdowanie ziół nie nalicza tur
Smok specjalizujący się w polowaniach. Jest mistrzem w zakradaniu się do ofiary i natychmiastowym jej zabijaniu. Poluje dla tych, którzy są zbyt zajęci bądź zbyt chorzy, aby samodzielnie zdobyć jedzenie. Dba o wyżywienie stada, ale często też kontroluje populację drapieżników. Zaś po osiągnięciu 80 księżyca życia, za zasługi na rzecz swojego stada łowca może zostać odznaczony rangą Starszego.
- Najważniejsze atrybuty: zręczność, percepcja
Najważniejsze umiejętności: skradanie, śledzenie, kamuflaż
Ilość tur na polowaniu: 16/miesiąc
Bonusy rangi: 2 pułapki na miesiąc zamiast jednej ; lepsza tabela zadawania ran przy skradaniu, możliwość szukania konkretnej zwierzyny
Smok szkolony w kierunku walki i obrony stada przy pomocy pazurów i kłów. W chwilach niebezpieczeństwa ma za zadanie chronić słabszych członków Stada, choćby miał stracić życie. Dbają o bezpieczeństwo grupy, podobnie jak czarodzieje. Zaś po osiągnięciu 80 księżyca życia, za zasługi na rzecz swojego stada wojownik może zostać odznaczony rangą Starszego.
- Najważniejsze atrybuty: siła, wytrzymałość
Najważniejsze umiejętności: atak, obrona, śledzenie
Ilość tur na polowaniu: 10/miesiąc
Bonusy rangi: łatwiej zadaje poważniejsze obrażenia, może walczyć na Arenie Viliara i w Lustrze Katamu
Smoki te są zazwyczaj spokojniejsze i rozważniejsze, choć nie jest to regułą. Tkanie maddary wymaga niezwykłego skupienia i wyciszenia umysłu, co często przekłada się na charakter tych smoków. Posiadają specjalne umiejętności i rozległą wiedzę magiczną. Dbają o bezpieczeństwo stada, podobnie jak wojownicy. Zaś po osiągnięciu 80 księżyca życia, za zasługi na rzecz swojego stada czarodziej może zostać odznaczony rangą Starszego.
- Najważniejsze atrybuty: moc, wytrzymałość
Najważniejsze umiejętności: magia ataku, magia obrony, magia precyzyjna
Ilość tur na polowaniu: 10/miesiąc
Bonusy rangi: łatwiej zadaje poważniejsze obrażenia, może walczyć na Arenie Viliara i w Lustrze Katamu
Smok nie będący mistrzem żadnej profesji, wspiera swoje stado na różne sposoby. Niektórzy są pomocą dla uzdrowicieli, inni dla łowców, a jeszcze inni starają się szkolić w kilku kierunkach na raz. Zdarza się tak, że stada z góry wyznaczają preferowaną funkcję dla piastuna (np. opieka nad pisklętami albo wsparcie dla uzdrowicieli jako zielarze) i nie jest ona sztywno określona dla wszystkich stad. Zaś po osiągnięciu 80 księżyca życia, za zasługi na rzecz swojego stada piastun może zostać odznaczony rangą Starszego.
- Najważniejsze atrybuty: – (elastyczne)
Najważniejsze umiejętności: – (elastyczne)
Ilość tur na polowaniu: 12/miesiąc
Bonusy rangi: -1 ST do wszystkich akcji wybranego towarzyszanie może być to kompan Piastuna na misji/wspólnym polowaniu/fabule prowadzonej (nie można zmienić celu tego bonusu w trakcie ich trwania). W przypadku obecności dodatkowych piastunów, bonus nie kumuluje się. Cel bonusu musi być obecny w tym samym temacie co piastun w przypadku fabuły prowadzonej, a piastun musi brać czynny udział w walce. Omdlały piastun nie daje tego bonusu.
Młody smok, który dopiero kształci się w kierunku, go interesującym. Podczas swojej ceremonii obiera pierwsze dwuczłonowe imię oraz profesję na którą będzie się szkolił. Charakteryzuje go imię, gdzie drugi człon to zawsze Łuska (dla samic) lub Kolec (dla samców).
- Wymagania: min. 7 księżyców i 3 dowolne umiejętności
Ilość tur na polowaniu: 8/miesiąc
Charakteryzuje go imię jednoczłonowe. Ranga ogólna dla nowoprzybyłych smoków lub nowonarodzonych piskląt. Nie wiążą się z nią żadne obowiązki.
- Ilość tur na polowaniu: 8/miesiąc
Nieoficjalna i dożywotnia ranga smoka zaprzysiężonego do obrony życia Przywódcy nawet kosztem własnego. Bratem Krwi staje się podczas ceremonii przeprowadzanej z udziałem Przywódcy w Świątyni, gdzie uroczyście wiąże się smoki za pomocą odrobiny krwi tak, aby Brat Krwi mógł odczuwać zagrożenia życia przewodnika stada i odpowiadać na nie. To także oznacza, iż w razie ignorowania przeczucia zagrożenia, Brat Krwi otrzymuje rany bliźniacze do tych, które ucierpi przywódca bez jego ochrony. Nie musi nim zostać Czarodziej lub Wojownik, choć zazwyczaj to te profesje są wybierane.
Smok, który nie przynależy do żadnego ze Stad, ale dzięki jego umiejętnościom mediatorskim, tolerują one jego obecność. Nie jest on jednak pod ochroną Praw Smoków i musi być niezwykle ostrożny przy wszelkich kontaktach ze smokami stadnymi.
- Ilość tur na polowaniu: 8/miesiąc ; musi wynegocjować u któregoś stada pozwolenie na polowanie (zwierzyna łowna i drapieżniki nie występują na terenach wspólnych)